Elämäntapa

Työssä jaksamisen pieni opas

16.9.2016
työssä jaksamisesta

Terveenä istuessa

On tuttu tilanne monille nyky-yhteiskunnassa, että tietokoneen ruudun edessä kuluu monta tuntia päivässä. Yleensä sitä tapahtuu töitä tehdessä, mutta yhä useammin myös vapaa-ajalla istumme koneen ääressä jopa tarpeettoman pitkiä aikoja. Monesti ajankäyttö on vaikeaa läppärityöläiselle, joka tekee töitä etänä tai yrittäjänä. Arki ja työ sekoittuvat eikä, kun niiden välille ei tule selkeää eroa. Stressiä puskee ja fyysinen kuntokin kärsii vain sen vuoksi, että istumme tarpeettoman pitkiä aikoja ruudun ääressä. Joskus jopa parisuhde ja perhe kärsivät. Tosiasiassa tämä ongelma on varsin yleinen, koska yhteiskunta ja tapa elää kehittyy jatkuvasti. Tällä hetkellä työn digitalisoituminen, kevyet ja tehokkaat kannettavat ja tiedon saatavuus mahdollistavat, että joka paikassa voi olla “yhteydessä” ja tehdä joko tärkeää tai turhaa näppäilyä. Työssä jaksamista haastetaan joka suunnasta.

Jopa vapaa-ajalla tämä on ongelma. Meille monille on varmasti käynyt niin, että on suunniteltu menoja ystävien kanssa tai muita aktiviteettejä, mutta “yksi juttu” pitää vielä hoitaa sitä ennen. Lopulta onkin mennyt tunteja aikaa ruudun takana ja mihinkään ei sitten tultu lähdettyä. Olisi pitänyt pystyä irroittautumaan tietokoneelta aiemmin. Onneksi asiassa on myös positiivinen puoli, sillä mitä enemmän ihmiset tekevät “läppärityötä” ja haastavat fyysistä jaksamistaan, sitä enemmän on myös keinoja kehitetty työssä jaksamisen tueksi. Tässä helppo lista, jolla voit parantaa omaa työssä jaksamista ja pysyä silti tuottavana.

Liiku ennen työskentelyä

Suurin osa meistä vannoo, että työpäivän jälkeen lähtee salille, lenkille, jumppaan tai muuhun harrastukseen, mutta tosiasiassa kun päivä on “pulkassa”, ei enää jaksa tehdään juurikaan mitään fyysistä sen jälkeen on kun on hakenut lapset tarhasta, käynyt kaupassa, ruokkinut perheen. Korkeintaan jaksaa ulkoiluttaa koiraa, jos sellainen sattuu perheessä olemaan. Se on täysin ymmärrettävää, sillä harva jaksaa enää 8 tunnin työpäivän jälkeen lähteä tekemään toista fyysistä rasitetta henkisen rasitteen jälkeen.

Oli liikunta sitten lyhyt lenkki lähimaastossa tai puolen tunnin salitreeni, on sen vaikutus työssä jaksamista parantava vaikutus kiistaton. Kun aivot saavat happea ja verenkierto lähtee liikkeelle, työtkin sujuvat tehokkaasti. Tuottavuus ja luovuus ovat kokonaan toisella tasolla puhumattakaan yleisestä virkeydestä. Saattaa jopa hieman rasvaakin palaa, mitä helposti alkaa kertyä kehoon, kun ruudun takana istuminen lisääntyy ja ruoan määrä ja laatu menee sekaisin. Muista, että tarkoitus ei ole kuitenkaan vetää itseään fyysisesti loppuun heti aamusta vaan herättää keho ja aivot. Ratkaisu on yllättävän yksinkertainen.

Harrasta kevyttä liikuntaa jo ennen työpäivää

Ravitse mieltä ja kehoa

Muista syödä terveellisesti. Tarkoitus ei ole mäkättää kuin äiti, mutta tosiasia on, että nauttimamme ruoka ja juoma on kehomme polttoainetta. Tärkeätä on ruoan laadun lisäksi myös määrä. Vaikka ylikaloreiden syöminen on haitallista ja vaarallista, monille on haasteena myös väärä ateriarytmi. Joskus saattaa houkuttaa ajatus jättää koko aamiainen väliin ajatellen “mitä aiemmin aloitat hommat niin sitä aiemmin lopetat ne?”

No tosiasiassa ihmiskehohan ei toimi niin. Jos jätät jonkin aterian väliin, saatat saada hieman lisää työaikaa, mutta aivot ja keho eivät pidä aliravitsemustilasta. Ajatus ei kulje, väsyttää ja ehkä jopa paleltaa. Kalorit ovat energiaa ja sitä tarvitaan myös päätetyöskentelyssä, jossa aivot työskentelevät. Kunhan ruuan laadun ruoan ja määrän muistaa pitää oikeana, ei ruudun takana istu barbababa tai muumi. Palaveripullat ja muut herkut eivät paranna työssä jaksamista kuin hetkellisesti. Huolehdi, että nauttimasi ateria ravitsee aivojasi ja kehoasi.

Myös vesi unohdetaan liian helposti, kun kaikkea muuta “nestettä” on tarjolla. Kahvia, mehua, sokeroituja litkuja jne. Vesi on kuitenkin tehokkain kehon nesteyttäjä ilman ylimääräisiä ainesosia. Toki saatat rampata vessassa myös enemmän, mutta hei, nouset välillä ylös penkistä samalla! Tällöin reisilihakset aktivoituvat ja kehon aineenvaihdunta pysyy paremmin käynnissä. Kehon vähäinen nesteytys aiheuttaa monia muitakin ongelmia kuten iho-oireita, turvotusta ja päänsärkyä. Eräs työtoverini valitti, että monitoria tuijottaessa tulee jatkuvasti päänsärkyä ja että “varmaan pitää hankkia silmälasit”. Myöhemmin selvisi että 5-6 kuppia kahvia ja vedetön päivä oli syypää kehnoon työssä jaksamiseen ja jatkuvaan päänsärkyyn. Kahvi on kova diureetti eli kuivattaa kehoa entisestään.

Syö terveellisesti ja juo riittävästi vettä

Järjestä tehtävät oikein

Vaikka tehtävien priorisoiminen ja järjestäminen ei kuulosta asialta, joka vaikuttaisi työssä jaksamiseen tai terveyteen, sen vaikutus on tosiasiassa huomattava. Ihmiset, jotka siirtävät isoja tehtäviä myöhemmäksi ja tekevät vaan “pikkujutut” ensin, ovat usein liian väsyneitä siinä vaiheessa, kun energiaa ja jaksamista tarvitaan sen isomman tehtävän tekemiseen. Isoimmat asiat kannattaa aina tehdä ennen pienempiä jos se on mahdollista.

Ensin on tärkeintä miettiä mikä on itselleen se tuottavin ajankohta päivästä ja milloin saat eniten asioita aikaiseksi. Monille se on aamupäivä. Tiedämme että lounaan jälkeen on hieman tehoton olo, kun ruoka sulaa ja haluaisi ottaa vain rennosti hetken. Toinen ajankohta on juuri ennen töiden päättymistä jolloin vain odottaa päivän päättymistä. Joku saattaa jopa siirtää taas niitä “isompia” tehtäviä seuraavalle ja taas seuraavalle päivälle. Päivän suunnittelu saattaa kuulostaa raskaalta ja ylimääräiseltä tehtävältä mutta tosiasiassa muutaman minuutin suunnittelulla voi saavuttaa tehokkaan, tuottavan ja luovan työpäivän.

Järjestä tehtävät siten, että teet suurimmat asiat ennen pieniä ja sellaisena ajankohtana jolloin olet tehokkaimmillaan

Tee töitä eri paikoissa

Monilla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa oman työpisteen sijaintiin tai siihen missä töitä tekee, mutta jopa ne joilla tämä mahdollisuus olisi, eivät hyödynnä sitä. Jos on mahdollisuus tehdä töitä välillä kotoa tai kahvilasta käsin, kannattaa se hyödyntää. Me kaikki tiedämme, että kun henkinen tasapaino on kunnossa, on työn tekeminenkin tuottavampaa. Suurin vaikutus työn tuottavuuteen on sijainnnilla missä töitä teet. Olit sitten maailmaa reissaava läppärityöläinen, kotona naputtelevat yrittäjä tai muuten liikkuva työntekijä, on tuottavuutesi täysin kiinni ympäristöstäsi ja sen viihtyvyydestä. Toimistoympäristöissä on usein haasteita juuri tämän asian kanssa. Monissa yrityksissä pyritään luomaan rauhallisia työpisteitä, tarjotaan etätyöpäiviä ja muita puitteita parempaan tuottavuuteen.

Jos ei ole mahdollisuutta vaikuttaa omaan työpisteen sijaintiin tai viihtyvyyteen, tuolloin aamuisen liikkumisen ja oikean ruokavalion merkitys korostuu entisestään työssä jaksamisessa.

Työn tuottavuus riippuu työympäristön viihtyvyydestä

Edellä muutamia vinkkejä parempaan ja miellyttävämpään työn tekemiseen. Toivottavasti niistä saat lisää tukea ja jaksamista arjessa. Jaa artikkeli myös kavereillesi niin jaksetaan yhdessä paremmin.

Saatat tykätä myös näistä

Jatkamalla tällä sivustolla hyväksyt evästeet Lisätietoja

Tribe.fi käyttää evästeitä joka mahdollistaa sisällön personoinnin, tilastoinnin ja mainoksien esittämisen sivustolla.

Sulje