Keho ja Mieli

Muutos on tie tavoitteeseen

15.10.2015

Tämän kirjoituksen ydinajatuksina on muutos, motivaatio ja tavoite. Muutos pelkän muutoksen takia ei johda mihinkään. Tarvitsemme tavoitteen, jota kohti kulkea. Jos pidämme tavoitteena muutosta, poukkoilemme edestakaisin päätymättä minnekään. Tavoite tulisi määritellä ja ymmärtää mahdollisimman tarkasti, jotta löytäisimme oikeanlaisen motivaation ja halun sitoutua tavoitteeseen.

Aloitin jälleen laihduttamisen. Tiedostan, että minun tulisi pudottaa 5 kg painoa jo ihan terveydellisistä syistä. Rasva kerääntyy vyötärölle, minkä seurauksena on riski sairastua metaboliseen oireyhtymään  ja kakkostyypin diabetekseen. Viiden kilon painonpudotus ei kuitenkaan ole riittävä tavoite motivoituakseni oikein. Viisi kiloa on liian epämääräinen tavoite, vaikka sitä yrittäisi verrata viiteen maitolitraan tai kymmeneen voipakettiin. Etelänmatkakaan ei ole riittävä motivaattori. Kukaan ei estä minua matkustamasta läskeineni. Niinhän olen matkustanut nytkin. Parempi tavoite on tulla tyytyväiseksi peilikuvaan, mahtua vaatteisiin ja saavuttaa energinen ja terve olotila. Niinpä määritin tavoitteekseni liikunnallisen ja terveen elämäntavan, kilot ehkä karisevat itsestään matkalla tavoitteeseeni. Haluan myös olla tyytyväinen peilikuvaani. Ja haluan toki näyttää hyvältä bikineissä.

Meitä motivoi eri asiat. Esimerkkejä motiiveista voisi olla vaikkapa turvallisuus, suosio, raha, ylpeys, pelko, viha, terveys, vaikutusvalta, hyväksyntä, rakkaus, yhteenkuuluvuuden tunne jne. Jokaiseen tavoitteeseen kannattaa pohtia motiivi, joka todella kantaa tavoitteeseen saakka. Ei ole olennaista puhua vain tavoitteesta, vaan kysyä itseltään kuinka sinne pääsee.

Tavoitteeseen päästäkseni on syytä tunnistaa myös ne asiat, jotka ovat tavoitteen esteenä. Minulla sellainen on mm. mukavuudenhalu, joka estää minua lähtemästä lenkille ja varoittelee liikunnan jälkeisistä kipeistä lihaksista. On paljon helpompaa ja mukavampaa jäädä kotiin sohvan nurkkaan. On myös mukavaa syödä enemmän kuin tarvitsisi, varsinkin jos ruoka on hyvää. On niin helppoa ottaa lasillinen tai kaksi viiniä rentoutuakseen. Paljon helpompaa kuin löytää rentoutuminen liikunnan ja meditaation kautta. On myös liian helppoa ottaa lisäravinteet purkista tai hoitaa sairautta lääkkeillä ennemmin kuin nähdä vaivaa, vaikka pienellä vaivannäöllä olisikin kauaskantoisemmat vaikutukset.

Tavoitteeseen päästäkseni minun on myös tunnettava itseni. Tiedostan olevani hitaasti lämpenevä innostuja-repsahtaja-tyyppi. En lähde ensimmäisten mukana mihinkään villityksiin vaan tarvitsen vähän aikaa sulatella asiaa. Innostusvaiheen aikana mikään ei ole esteenä, mutta repsahdus tulee ennemmin tai myöhemmin ja mukavuudenhalu voittaa. En tiedä onko pysyvää innostusvaihetta mahdollista edes saavuttaa. Aivan kuten rakastuminenkin, innostus laimenee hiljalleen, asia muuttuu tutuksi – arkiseksi. Olisikohan minunkin mahdollista tehdä liikunnasta rakkauden kohde? Rutiinin saavuttaminen vaatii sitoutumista, kärsivällisyyttä ja säännöllistä toistoa. Jostain asiasta poisoppiminen vie noin 40 päivää. Uuden asian integroiminen elämään vie 90 päivää ja jotta jokin uusi tapa olisi osa meitä, kuluu siihen vähintään 120 päivää. Muutoksen omaksuminen ei siis ole pikku juttu.

On myös hyvä tunnistaa elämän lainalaisuuksia, jotta polku tavoitteeseen muuttuisi helpommaksi kulkea. Kuviteltuja lainalaisuuksia on mm.:

Kontrolloit elämääsi
Omistat tavarasi
Voit tehdä mitä haluat
Maksimipanostus
Olet vapaa

Luonnon lait ovat kuitenkin aivan erilaisia kuin edelliset kuvitteelliset lainalaisuudet:

Elämä tapahtuu järjestyksessä, johon et juurikaan voi itse vaikuttaa. Elämä ei ole kontrollissasi. Voit vain tiettyyn pisteeseen saakka vaikuttaa siihen kuinka elät. Pyri kohti tavoitettasi, mutta älä hermostu vastoinkäymisistä. Olet aina siinä missä sinun kuuluukin olla.
Tavarat omistavat sinut. Ympärillesi haalimat tavarat pitävät sinut kiinni vanhoissa tottumuksissa ja tavoissa.
Toimit pyynnöstä. Ympäristösi vaikuttaa mielialaasi, ajatteluusi ja toimintaasi. Ennen jokaista tekoasi, saat jostain signaalin, joka ohjaa sinua kohti toimintaa tai tekemättä jättämistä. Tämä on se kohta meissä, johon mm. mainonta pyrkii vaikuttamaan. Mikään valinta tai ajatus ei ole oikeasti sinun.
Käytät vain minimienergiaa. Asettaessasi tavoitteen, pyrit aina tavoitteeseen pienimmän energian periaatteella. Energiansäästöominaisuus on ihmiseen sisäänrakennettu hengissä säilymisen turvajärjestelmä.
Olet osa universumia. Olet osa väestöä, osa yhteiskuntaa, osa työyhteisöä, osa perhettä… Vaikka eristäytyisit erämaamökkiin olet silti osa maailmankaikkeutta. Kaikilla teoillasi on seuraus, joka vaikuttaa jollakin lailla ympäristöön.

Entäpä sitten laihdutusdieetti? Juttelin asiasta personal trainerin kanssa ja sain hyvin yksinkertaisen vastauksen. Tarvitaan vain reipasta liikuntaa ja paljon vettä. Leipä, sokeri ja alkoholi on syyttää jättää pois ruokavaliosta. Sen sijaan on syötävä säännöllisesti ja pienennettävä annoskokoa. Simppeliä. Ei mitään ylimääräistä kikkailua tai hankalia ruokarajoituksia. Ei kalorien laskemista eikä liiemmin ruoka-aineiden punnitsemista. Kuitenkin erään teorian mukaan olisi hyvä syödä 30 grammaa proteiinia puolen tunnin sisällä heräämisestä. Se onkin ainut asia, jonka varsinaisesti olen huomioinut ruokavaliossani, joten aamun aloitan proteiinipirtelöllä. 30 grammaa proteiinia saisi myös syömällä 2,5 kanamunaa tai 250 grammaa raejuusto tai maitorahkaa. Ohuen ohutta kalkkunaleikettä saisi syödä 170 grammaa ja tonnikalaa öljyssä 135 grammaa saadakseen tuon 30 grammaa proteiinia. Ihan vain vertailun vuoksi. Muutoin syön muilla aterioilla samoja ruokia kuin muutenkin söisin. Ja koska projekti on vielä alkutekijöissään, en voi antaa varmaa vastausta toimiiko tämä. Kuulette siitä ehkä myöhemmin.

Kerro mikä sinua motivoi liikkumaan?

Saatat tykätä myös näistä

Ei kommentteja

Kirjoita kommentti

Jatkamalla tällä sivustolla hyväksyt evästeet Lisätietoja

Tribe.fi käyttää evästeitä joka mahdollistaa sisällön personoinnin, tilastoinnin ja mainoksien esittämisen sivustolla.

Sulje