Keho ja Mieli

Silmät ja näkökyky

4.9.2014
Silmät

Silmät ja kuinka parannat näkökykyä

Silmät ovat sielun peili. Silmät kertovat kantajansa vireystilasta ja senhetkisestä tunnetilasta. Silmien tarkastelu liittyy useissa vaihtoehtoisissa hoitomuodoissa oleellisena osana diagnoosin tekoon ja mm. iirisdiagnostiikka on ihan oma  alansa, jossa tutkimalla silmien värikalvoja eli iiriksiä voidaan niissä olevien merkkien perusteella havaita ja paikallistaa sairausprosesseja ja vaurioita ihmisen kehossa.

Erilaisia silmien hoito-ohjeita ja näkökykyä parantavia kotikonsteja löytyy niin meidän omasta kansanperinteestä kuin muualta maailmastakin. Kiinalaisessa lääketieteessä ajatellaan, että jollei silmät ole kirkkaat ja katse on himmeä sekä harhaileva, ei myöskään ihmisen henki/sielu ole läsnä. Vastaavasti taas kun silmät ovat kirkkaat ja katse kirkas sekä valpas ihmisen henki/sielu on ns. paikalla ja ihmisen terveys on hyvä ja sairaudesta parantumisen mahdollisuudet hyvät. Silmät ja näkökyky liittyvät kiinalaisessa lääketieteessä maksaan, joka taas liittyy vereen ja verenkiertoon. Sanotaan, että maksa avautuu silmiin. Silmiin ja niiden verenkiertoon liittyviä erilaisia vaivoja ja ongelmia ovat mm. kuivat silmät, hämärtynyt näkökyky ja hämäräsokeus. Ravinnolla, yrteillä ja muilla luonnon antimilla on pyritty ehkäisemään silmäongelmia ja hoitamaan jo olemassa olevia silmien sairauksia ja näkökykyä. Mustikka on yksi tunnetuimmista kotimaisista kansanlääkinnässä käytetyistä marjoista, jonka kerrotaan hoitavan silmiä ja näkökykyä. Myös kiinalaiset ovat hoitaneet mustikalla näkökykyä, sillä heidän mukaansa se lisää veren virtausta silmien hermoihin. Kiinalaisessa lääketieteessä mustikan lisäksi muillakin marjoilla mm.vadelmilla ja karhunvatukoilla sanotaan olevan vaikutusta vereen ja verenkiertoon myös silmien alueella. Muita verta vahvistavia ravintoaineita ovat mm. spirulina, muut runsaasti lehtivihreää sisältävät ruuat, tummat rypäleet ja erilaiset viljat.

Seuraava vanha kiinalaiseen lääketieteeseen pohjautuva helppo itsehoitoharjoitus mm. ehkäisee syntyviä silmävaivoja ja hoitaa näkökykyä.

  • Käännä kasvot aurinkoa kohti tai sinne päin missä se tällä hetkellä on. Sulje silmät.
  • Hiero sormilla hellästi silmiä luomien päältä silmäkulmasta toiseen.
  • Hengitä koko ajan rauhallisesti ja syvään. Kuvittele auringon lämmön laajenevan silmien kautta kaikkialle kehoon.
  • Liikuta silmiäsi silmät yhä suljettuina kuin katsoisit vuorotellen vasemmalle ja oikealle. Toista tätä noin kaksi minuuttia.
  • Liikuta silmiäsi luomien alla ylös ja alas kahden minuutin ajan ja jatka liikuttamista viistosti vasemmalle ylös ja sen jälkeen oikealle alas sekä päinvastoin pari minuuttia. Käy siis joka silmän nurkka läpi.
  • Liikuta suljettuja silmiä vielä myötäpäivään 2min. ja vastapäivään 2min.
  • Anna silmien levätä hetki ja tunne taas auringon valo ja lämpö silmien kautta kehossasi.
  • Hiero silmiä kämmenpohjalla ja avaa silmät.
  • Harjoitus tulisi tehdä kasvot/ silmät aurinkoon päin vaikka se ei paistaisikaan.

Tämän harjoituksen jälkeen voit tuntea katseesi kirkkaammaksi ja muutoksia näkökyvyssä parempaan suuntaan. Olosi on ehkä hieman valppaampi ja hengityksesi tasainen. Ajatukset virtaavat vapaammin ja olet keskittynyt. Energiaa ja verta virtaa päähän ja erityisesti silmiin esteettömämmin ja tunnet olosi hyväksi. Muista kuitenkin juoda runsaasti raikasta vettä harjoituksen päätteeksi. Toistamalla harjoituksen useita kertoja viikossa tai päivittäin pidemmän jakson ajan saatat todella saada aikaan positiivisia muutoksia näkökyvyssäsi ja hyvää se tekee mielellesikin! Huomataksesi harjoituksen vaikutukset, voit pitää pienimuotoisesti päiväkirjaa silmäharjoituksiesi määrästä ja toistokerroista sekä olotilastasi harjoituksen jälkeen.

Tämä harjoitus sopii kaikille, mutta jos sinulla on jokin silmäsairaus tai akuutti ongelma silmiesi kanssa, kuuntele kehoasi ja tunnustele silmiesi vointia ennen kuin ryhdyt harjoitukseen. Jos olosi tulee epämukavaksi harjoituksen aikana, voit keskeyttää sen ja kokeilla jonain toisena päivänä uudestaan. Jos harjoituksen jälkeen olo on epämukava, juo runsaasti vettä ja haukkaa happea. Liian väsyneenä ei kannata toistaa harjoitusta. Kuuntele siis itseäsi!

(Kuva: Malin Nisula)

Saatat tykätä myös näistä

Ei kommentteja

Kirjoita kommentti

Jatkamalla tällä sivustolla hyväksyt evästeet Lisätietoja

Tribe.fi käyttää evästeitä joka mahdollistaa sisällön personoinnin, tilastoinnin ja mainoksien esittämisen sivustolla.

Sulje