Keho ja Mieli

Tietoinen läsnäolo mukana arjessa

6.3.2017
Tietoinen läsnäolo

Muistatko kuinka tuuli pyörittää hiuksia? Miten lumi narskuu kengän alla? Tai kuinka syksyinen harmaus ympäröi ja vesi valuu pitkin katuja kävellessä? Kaikki tuo ja moni muu asia, jonka joka päivä koemme ja näemme, jää helposti huomaamatta. Kuljemme kiireessä eteenpäin miettien mihin olemme menossa ja mitä seuraavaksi tulee tehdä. Ajatus on jossain eilisessä tai menneessä pohtien jo käyneitä tilanteita, joita emme kuitenkaan enää voi muuttaa. Päämme pulppuaa ajatuksia yhtenä virtana. Liian harvoin pysähdymme olemaan juuri tässä hetkessä. Tietoinen läsnäolo on yksi hyvä tapa auttaa meitä jokaista nauttimaan hetkestä ja rauhoittumaan kiireen keskellä. Harjoittamalla tietoista läsnäoloa voimme huomata, että mieli vaeltelee jossain ihan muualla. Vaikka olemme fyysisesti tässä, niin mielemme on usein joko tulevassa tai menneessä.

 Ajatusten tulvaa automaattiohjauksella

Tiesitkö, että jokaisella meillä on kymmeniä tuhansia ajatuksia päivittäin? Se on valtavasti! Niitä tulee ja niitä menee. Osa näistä on hyödyllisiä meille ,mutta suurin osa on täyttä hapatusta ja mielen tuottamaa ajatusten tulvaa, jolla ei ole mitään merkitystä meille juuri siinä hetkessä, jossa elämme. Meidät on alun perin luotu ennakoimaan vaaraa ja varautumaan pahimpaan. Aivomme on luotu tarkkailemaan ympäristöä ja varautumaan pedon hyökkäykseen. Tällaista vaaraa ei enää nyky-yhteiskunnassa ole mutta tästäkin huolimatta päämme tuottaa jatkuvasti ajatuksia, kuinka varautua pahimpaan? Miten ennakoida tuleva katastrofi? Modernissa maailmassa päämme tuottaa ajatuksia kuten, mitä jos sairastun juuri, kun olisi tärkeääkin tärkeämpi työpäivä? Mitä jos en saakaan hakemaani työpaikkaa? Entä jos lapselleni tapahtuu jotain kauheaa? Tai sairastun itse? Niinpä. Entä jos en. Tulevaisuuteen kannattaa toki varautua ja hankkia vakuutus, säästää pahan päivän varalle ja elää järkevästi, mutta miksi huolehtia siitä mitä saattaa tapahtua, koska tämä vie vain energiaa meiltä ja aiheuttaa ahdistusta. Monesti huomaamme, että mielemme on ikään kuin automaattiohjauksella. Saatamme kävellä vaikkapa töihin ja ajatus on jo jossain tulevassa työtehtävässä tai työpäivän jälkeisessä ajassa pohtimassa arkisia askareita. Tuolloin emme ole itse valinneet omia ajatuksiamme vaan olemme menneet ikään kuin automaattiohjauksella. Tietoinen läsnäolo voidaan ajatella elämäntapana, jossa voimme valita mitä ajattelemme kulloinkin. On paljon rentouttavampaa kävellä töihin ja aistia ympäristö ja sää ja olla tietoisesti läsnä siinä hetkessä sen sijaan, että pohtisi jotain seuraavaa hetkeä tai mennyttä. Toki tarvittaessa voimme toimia automaattiohjauksella, koska nykyinen kiireinen elämä monesti vaatiikin sitä, mutta halutessamme voimme vaihtaa mielen vaihdetta. Sen sijaan, että istumme vain auton kyydissä, voimme itse alkaa ohjata autoa.

Tekevä ja oleva mieli

Kuten sanottu,  kiireinen elämä vaatii meiltä monesti automaattiohjauksella tehtäviä asioita. Esimerkiksi aamupalan syönti samalla, kun pakkaat laukkua tai luet uutisia. Meillä on hyvin harjoitettu arvosteleva, analyyttinen ja tekevä mieli. Tämä mieli hoitaa tehtävät, kuten käy kaupassa, ruokkii kissan, siivoaa ja niin edelleen. Ilman tätä tekevää mieltä emme pystyisi toimimaan. Ja tuota mieltä harjoitamme jatkuvasti. Mutta tasapainon löytämiseksi meidän olisi hyvä harjoittaa myös olevaa mieltä ja lempeää uteliaisuutta ympäristöämme kohtaan. Tietoisessa läsnäolossa oleva mieli tarkastelee uteliaasti ympäristöä ja havaitsee yksityiskohtia, ääniä, makuja ja hajuja. Esimerkiksi aamulla töihin kävellessä oleva mieli näkee lätäköt maassa, kenties syksyn kellastamat lehdet puissa ja haistaa lehtien maatumisen ja vasta loppuneen sateen. Näin voimme olla juuri siinä hetkessä ja huomata mieleemme pyrkivät ajatukset mutta lempeästi suunnata huomiomme takaisin ympäröivään luontoon ja kävelyymme.

Lempeää uteliaisuutta ja hetkessä elämistä

Tällaista lempeää uteliaisuutta ympäristöä kohtaan voimme nähdä vaikkapa pienillä lapsilla. He jaksavat ihastella ja ihmetellä vesilätäkköä, ohi kävelevää koiraa tai pientä lintua, joka istahtaa puunoksalle. Tietoisessa läsnäolossa voimme herätellä tällaista sisäistä lasta ja lempeää uteliaisuutta. Voimme lähestyä kokemuksiamme aistien niitä sen sijaan, että analysoimme ne puhki ja olemme kriittisiä. Aistimme omat tuntemuksemme ja lähestymme kokemustamme aktiivisesti ja tiedostaen. Pysähdymme ja annamme itsellemme aikaa tarkastella kokemustamme. Emmekä tee liian hätäisiä johtopäätöksiä ja oletuksia. Näin opimme olemaan kärsivällisiä itseämme ja muuta maailmaa kohtaan. Samoin kuin kokemuksiamme. Jokainen arkipäiväinenkin kokemus voi olla joka kerta erilainen. Olemalla lempeän uteliaita ja tietoisesti läsnä hetkessä, voimme päästää irti sellaisista asioista, jotka eivät siihen hetkeen kuulu. Meidän ei tarvitse murehtia tulevaa tai mennyttä.

Elää tätä hetkeä, nauttia siitä ja ottaa se sellaisen kuin se sattuu tulemaan. Sillä juuri tätä hetkeä et saa enää koskaan takaisin. Elämämme on nyt. Ja nyt. Ja nyt. Hetki hetkeltä elämme elämäämme eteenpäin. Kannattaa siis nauttia hetkestä tai olla surullinen tässä hetkessä ja huomata kuinka suru lipuu vähitellen pois. Kun opimme elämään tässä ja nyt, on se myös lohdullista. Sillä kaikki se tuska tai paha olo joka nyt voi olla, menee pois. Ja mikäli nautimme tästä hetkestä. Nautimme ja huomaamme, kuinka juuri nyt on hyvä olla, niin siitä kannattaa vain nauttia. Tulevaisuus ja seuraava hetki tulee ja niistä emme voi tietää. Miksi siis olla nauttimasta tästä hetkestä. Hetki hetkeltä eteenpäin pysähtyen aina välillä tietoisesti tähän hetkeen ja olemalla lempeän uteliaita ympäristöämme ja kokemuksiamme kohtaan.

Saatat tykätä myös näistä

Jatkamalla tällä sivustolla hyväksyt evästeet Lisätietoja

Tribe.fi käyttää evästeitä joka mahdollistaa sisällön personoinnin, tilastoinnin ja mainoksien esittämisen sivustolla.

Sulje