Ravitsemus

Happo-emästasapainoinen ruokavalio

5.10.2015

Happo-emästasapainoinen ruokavalio oli itselleni vielä viisi vuotta sitten täysin mysteeri. En varmasti koskaan ollut ajatellut ainoatakaan syömistäni tai juomistani sen kannalta. Ainakaan tietoisesti. Kuitenkin aloitettuani ionilaitteella kehonpuhdistukset, tuli tämäkin termi kaikkineen hyvinkin tutuksi ja nopeammin kuin olisin arvannutkaan. pH-maailma imaisi minut heti mukaansa!

Alku oli haastavaa. Koko ruokavalioni meni täysin uusiksi. Olin ollut sekaruokailija ja aika huonosta päästä liittyen siihen, että olin aina ollut hoikka ja olin sen varjolla antanut itselleni luvan syödä mitä sattuu. Minua vei kuitenkin eteenpäin erittäin vahva tunne siitä, että olin löytänyt jotain todella suurta. Muutokset palkitsivat nopeasti ja jo samana keväänä – aloitettuani kaiken helmi-maaliskuun taitteessa 2011 – sain nauttia keväästä ilman allergialääkkeitä! Kaikki vaivani: suolisto-ongelmat, PMS-vaivat, muistin pätkiminen, nivelvaivat ja monet monet muut jäivät historiaan.

Happo-emästasapainoinen ruokavalio on loppujen lopuksi hyvin yksinkertainen. Koska uuden biologian (joka suinkaan ei ole uusi keksintö, mutta joka hautautui 1800-1900-lukujen taitteessa bakteeriteorian alle) mukaan toimimme elektroneilla, tarvitsemme näin ollen paljon kypsentämättömiä kasviksia joissa tämä voima on. Kulmakivet ruokavaliossa muodostavat lehtivihreä, öljyt, suola ja vesi. Lehtivihreä antaa keholle juuri tämän elektronivoiman ja se on oleellinen terveen veren muodostamisessa ja veri on terveytemme perusta. Lehtivihreä on kasvien veri ja ihmisessä hyvin samankaltainen kuin hemoglobiini. Erona on ainoastaan alkuaine, joka lehtivihreässä on magnesium ja hemoglobiinissa rauta. Itseltänikin on useamman kerran verimikroskopialla tutkittu vereni tila ja sen historia – erittäin mielenkiintoista! ”Blood never lies” – veri ei valehtele. Verestä näkee kaiken happokristalleista mykoplasmaan ja elinten kuormitustilasta rappeutumiseen.

Toinen oleellinen asia ovat hyvät rasvat; kylmäpuristetut öljyt, pähkinät, siemenet ja avokado. Näiden funktio on huolehtia, että solukalvot rakentuvat oikein ja vahvoiksi. Öljyjä tarvitaan reilusti, esim. 70 kg painava voi ja kannattaa käyttää n. 1 dl päivässä. Itse painan vajaa 60 kg ja lähemmäs sitä desiä kuluu kyllä helposti. Öljyjen kanssa tulee muistaa niiden erilaiset rasvahappokoostumukset ja siksi suosia monenlaisia öljyjä. Pellavansiemen-, hamppu- ja rypsiöljyistä esim. saa tuikitarpeellisia omega3-rasvahappoja kun taas oliiviöljyssä suurin osa rasvahapoista on omega9:ää. Siemenet ja pähkinät ovat mainioita hyvän rasvan lähteitä, mutta voidakseen hyödyntää ne, keho tarvitsee apuasi. Liota siis siemenet ja pähkinät esim. yön yli ja säilytä puhtaassa vedessä jääkaapissa käyttöön asti (max kaksi päivää). Avokado taas on jumalainen hedelmä ja sen käyttö kannattaa ehdottomasti opetella jos se ei vielä tuttu ole. Avokadoja voi syödä hyvin vähintään yhden päivässä mutta jos diabetes ”on tuloillaan” tai sairastat sitä jo, on viisasta syödä 2-3 avokadoa päivässä.

Vesi – sen tärkeydenhän me kaikki tiedämme. Kuinka moni kuitenkaan juo riittävästi? Hyvin harva. Ongelma ei aina nimittäin edes ole se etteikö vettä juotaisi, mutta hanaveden huono puoli on se, että se on keholle aika vierasta. Siinä on suuret molekyyliryppäät, joita solujen on mahdotonta kokonaan hyödyntää ja lisäksi se sisältää enemmän tai vähemmän keholle myrkyllisiä jäänteitä (esim. hormoneja!). Juon itse – ja olen juonut nyt jo 4,5 vuotta 3-4 l vettä päivässä. Veteni on muutaman vuoden ajan ollut ionisoitua, eli sen pH on 9,5. Sellaisen veden solut käyttävät helposti hyväkseen  ja sitä on miellyttävää juoda suuriakin määriä kerrallaan. (Juon aina litran yhdellä istumalla.) Kivennäisvedet eivät ole sitä vettä mitä keho tarvitsee vaikka ne meille tarpeellisina markkinoidaan. Ongelmista suurin niiden kanssa on happamuus – n. 3,5 kun neutraali vesi on 7. Keho rasittuu, luusto haurastuu, lihakset kärsivät.

Ratkaisuna onkin nelikon viimeinen eli suola, joka parjattuna on monille varsinainen murheenkryyni. Kaikki mitä suolasta esim. lääkärikunnan taholta valistetaan ja varoitetaan, pitää kyllä paikkansa. Suola on myrkkyä! Tämä koskee kuitenkin vain valkaistua, raffinoitua suolaa, joka käsittelyvaiheessaan kuumennetaan korkeaan lämpötilaan, jonka seurauksena suolan kiderakenne muuttuu ihmiskeholle haitalliseksi. Käsitellyssä suolassa ei ole minkäänlaisia mineraaleja tallella ja keinotekoisesti lisätyt mineraalit vain lisäävät sotkua.

Solumme toimivat sähkövarauksella (70-90 millivolttia), joten suola on ehdottoman tärkeä. Pelkkä vesihän ei johda sähköä ja kun varsinkin länsimaissa vielä valkoisen sokerin kulutus on järjettömissä mittakaavoissa, tuplaantuu ongelma, sillä sokeri vie viimeisetkin rippeet sähkönjohtokyvystä. Suola palauttaa solujen toiminnan ja toimii esim. solujen välisten viestien viejänä. Suola lisää energiaa, poistaa hiivaa ja sitäkin kautta makeanhimoa, parantaa ihon ja limakalvojen laatua ja toimintaa, tasaa verenpaineen (ei suinkaan nosta sitä niin kuin teollinen suola josta esim. kalium tärkeänä verenpaineeen tasaajana puuttuu kokonaan) ja poistaa turvotukset. Puhdistamaton merisuola on hyvää juotuna veden seassa ja ruususuola (josta itse suosin aitoa ruususuolaa, eli Masajon suolaa Andeilta) syötynä.

Yhteenvetona ja avattuna konkreettisiksi ruoka-aineiksi;
SYÖ ja JUO (smoothiet, vihermehut) paljon vihreää. Mitä tummempaa, sen parempi ja mitä raaempaa ja tuoreempaa, sen parempi. Syö myös ”värejä”, mutta opettele ajattelemaan vihreät ruokapyramidisi pohjana. Käytä reilusti ja monipuolisesti öljyjä, lisää pikkuhiljaa hyvää suolaa ja veden määrää. Vaikutukset tunnet aluksi varmasti kehon puhdistumisena, mutta jatkossa olona jota et ehkä tiennyt olevankaan.

Vältä kaikkea prosessoitua, mikrotettua ja ylikypsennettyä. Pahimpia happamuuden aiheuttajia ovat maitotuotteet, liha, sokeri, viljat sekä toki esim. alkoholi ja tupakka. Mieti mitä hyvää voit lisätä ja luota kehosi taspainoitusprosessiin ja koet itse miten huonot alkavat jäädä vähemmälle.

Tämä aihe on hurjan laaja, joten tämä oli ainoastaan pintaraapaisu asiaan. Palveluni ovat käytössäsi ja tarkempaa kuvausta  siitä mitä syödä löydät vaikkapa täältä. Minua voit myös seurata esim. facebookissa. Pyrin laittamaan sinne monipuolista asiaa pH-tasapainoon liittyen. Kaikki tietoni pohjautuvat dr. Youngin teksteihin.

Kirjoittanut: Mariia Kotila

Saatat tykätä myös näistä

Ei kommentteja

Kirjoita kommentti

Jatkamalla tällä sivustolla hyväksyt evästeet Lisätietoja

Tribe.fi käyttää evästeitä joka mahdollistaa sisällön personoinnin, tilastoinnin ja mainoksien esittämisen sivustolla.

Sulje