Ravitsemus

Syö hyvin – voit paremmin

26.5.2015

Syö hyvin, voit paremmin ei ole tuulesta temmattu ajatus. Kiinnittämällä huomiota ravintoon ja syömisen tapaan saat ylläpidettyä ja edistettyä hyvää terveyttä. Sairauksien ennaltaehkäisemisessä ja hoidossa ravinto ja syöminen ovat tärkeitä. Sillä on merkitystä mitä syöt, mutta tärkeää on myös se miten syöt. Monia hirvittää terveellisen syömisen hinta, mutta syödäksesi terveellisemmin ei tarvitse välttämättä käyttää rahaa, vaan tehdä oikeanlaisia valintoja. Tietyt perusasiat tulee olla kunnossa, ennen kuin miettii ruoka-aineiden vaikutuksia terveyteensä. Kiinnittämällä huomiota ruokailutilanteeseen ja syömistapoihisi saatat saada paljon enemmän hyviä vaikutuksia terveyteesi kuin sillä, että pähkäilet onko spirulina parempi vaihtoehto kuin chlorella. Seuraavat ohjeet on poimittu kiinalaisen lääketieteen opuksista, mutta ne ovat myös universaaleja.

Syö säännöllisesti

Pyri löytämään oma henkilökohtainen ateriarytmisi ja ylläpidä sitä parhaasi mukaan. Siitä on hyötyä silloin, kun ruokahalu on syystä tai toisesta hukassa, sillä ruokailurytmi on pohjana monille muille kehon rytmeille kuten aineenvaihdunnalle ja jopa tunteille. Tunnet varmaan ihmisiä, jotka tulevat kiukkuiseksi nälkäisenä.

Syö kohtuullisesti

Hyvä mieli voi lisätä ruokahalua ja parantaa ruuansulatustaSyö itsesi 70- prosenttisesti täyteen. Meidän tulisi syödä niin, että nälkä lähtee, mutta ei saisi tulla liian kylläiseksi. Ruokailurytmin tulisi olla myös sellainen, että tunnet välillä näläntunteen. Jos mahdollista, syö usein pieniä annoksia sen sijaan, että söisit harvemmin valtavan annoksen ruokaa ja itsesi aivan tukkoon. Jos syöt liikaa, hyvät ravintoaineet eivät imeydy ja ruuansulatuselimet ylikuormittuvat eivätkä pysty täyttämään oikein tehtäviään. Myös liian vähällä syömisellä heikennät elimistöäsi ja sairastut helpommin. Kiinalaisessa ravinto-opissa kehotetaan syömään aamulla tukevasti, hyvin lounaalla, vain vähän enää päivällisellä ja illalla korkeintaan hedelmiä. Muista kuitenkin soveltaa tätäkin neuvoa omaan päivärytmiisi.

Kiinnitä huomiota ruuan lämpötilaan

Äidinmaito on täydellistä ravintoa lapselle muun muassa siksi, että se on oikean lämpöistä. Kun ruoka on lämmitettyä mahalaukun ei tarvitse käyttää energiaansa sen lämmittämiseen. Näin ravinnon käyttö elimistön tarpeisiin helpottuu. Perinteisen kiinalaisen lääketieteen mukaan ravinnon tulisi saavuttaa ruumiinlämpö, jotta elimistö kykenee käyttämään sen parhaiten hyväkseen. Raakaravinto on varmasti terveellistä ihmiselle, jolla on jatkuvasti tarpeeksi lämpöä elimistössään kyetäkseen muokkaamaan ravinnon. Silti olisin varovainen pitkäaikaisen raakaravinnon, jäätelön ja kylmien juomien nauttimisessa. Jos pelkäät ruuan lämmittämisen kadottavan sen sisältämät ravintoaineet, suosi esimerkiksi höyryttämistä ja keittäessä nauti myös keitinvesi, johon osa ravintoaineista liukenee. Juomienkaan ei kannattaisi olla aivan jääkylmiä. Jos oleskelet lämpimässä ilmastossa tai on lämmin kesä, käytät runsaasti lämmittäviä mausteita kuten valkosipulia ja pippureita ja vaikkapa chiliä voit nauttia kylmistäkin ruuista ilman, että ne aiheuttavat mahdollisia ongelmia. Tarkkaile siis elimistöäsi ja ylläpidä vaikka ruokapäiväkirjaa, jotta saat tuntuman siitä miten elimistöösi vaikuttaa esimerkiksi kolmen päivän mittainen raakaravintokuuri. Joillekin ihmisille liika raakaruoka voi aiheuttaa mm. turvotusta, kireyden tunnetta ja kaasujen muodostumista. Toisille taas ei sovi chili ja grilliruoka ja he saavat siitä mm. närästystä, vatsakipuja ja huimausta. Salaattipainotteiseen ateriaan kannattaa lisätä kupillinen lämmintä teetä ja mausteisen grilliruuan jälkiruuaksi annos viilentäviä hedelmiä. Syö mieluummin liian vähän kuin liian paljon oli ruokasi luonteeltaan sitten kuumentavaa kuten esimerkiksi chili tai grilliruoka tai viilentävää kuten monet salaatit ja kylmänä tarjottavat ruuat.

Istu ja syö (hyvällä mielellä)

Hyvä mieli ennen ateriaa, sen aikana ja jälkeen lisää ruokahalua ja ruuansulatusta. Tärkeää olisi myös syödä rauhallisesti ja hyvin pureskellen. Sylki sisältää entsyymejä, jotka aloittavat ruuansulatuksen jo suussa ja pureskelu informoi mahalaukkua tulevasta ruuansulatustehtävästä. Rauhallisesti syöminen tarkoittaa myös sitä, että keskityt vain syömiseen, etkä sählää mitään ylimääräistä samalla. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta siitä on monenlaista hyötyä kuten se, että maistat ruuan paremmin ja se myös maistuu paremmalta. Ruoka sulaa paremmin ja tulee nopeammin kehon käyttöön, kun se on hyvin pureskeltua ja rauhallisesti nautittu. Monesti (muka) kiireinen ihminen syö seisaaltaan tai kävelee syödessään. Syömistilanteessa olisi kuitenkin parasta istua, sillä se on asento, mikä kiinalaisen lääketieteen mukaan tukee mahalaukkua ja sen toimintaa. Istuen rennosti kykenet rauhoittamaan ruokailutilanteen ja keskittymään syömääsi ruokaan.

Nämä ohjeet ovat helppo toteuttaa. Kun olet totuttanut itsesi säännölliseen ja rauhalliseen ruokailurytmiin ja sopiviin annoskokoihin ei niitä tarvitse erikseen miettiä vaan kaikki tapahtuu luonnostaan. Elimistö sopeutuu nopeasti sille edulliseen rytmiin. Kun sen toiminta normalisoituu rauhallisempaan rytmiin tunnet olosikin varmasti paremmaksi ja nautit ruuasta ja ruokailutilanteesta entistä enemmän.

Saatat tykätä myös näistä

Ei kommentteja

Kirjoita kommentti

Jatkamalla tällä sivustolla hyväksyt evästeet Lisätietoja

Tribe.fi käyttää evästeitä joka mahdollistaa sisällön personoinnin, tilastoinnin ja mainoksien esittämisen sivustolla.

Sulje